Turkish Illumination Tutorial Tezhip التذهيب بالطريقة التركية التقليدية

Turkish Illumination Tutorial

My first time I learnt about Islamic illumination was in the Prince's School of Traditional Arts in London. I learnt Persian illumination and loved it! You can read my full detailed tutorial here. My love for illumination grew and I decided to do another course this time in Istanbul! I was already there for the Art of Islamic Patterns for an Art trip in Istanbul

I was very fortunate to do an intensive illumination course with the very talented Turkish illuminator Dilara Yarci. In the course we focused on the order of making the design and the painting techniques. I really enjoy spreading the knowledge, so the steps and the techniques I learnt are below.

خلال الشهر الماضي تمكنت من الذهاب إلى أسطنبول لحضور ورشة عمل خاصة مع الفنانة التركية المتخصصة بفن التذهيب التركي ديلارا. كان التركيز في ورشة العمل على تنفيذ الرسمة أكثر من طرق التصميم و هذه الخطوات التي تعلمتها و أستخدمتها لإتمام اللزخرفة التركية. أتمنى أن تستفيدوا منها. 

Step 1: Getting the design on the paper الخطوة الأولى: نقل التصميم من ورقة الشفاف إلى الورقة النهائية 

Illuminated Sun Design

We composed a design based on previous practice, but any design could be traced from Turkish illumination books. After having a design on tracing paper in HB, B1 pencil, we flipped the tracing and placed it on our final paper and traced it again. It is a good practice for the lines. I would advice you to use a darker coloured paper because the flowers will be in white later on.

بالتعاون مع الفنانة ديلار صممنا هذه الزخرفة بناءً على خبرة مسبقة و لكن بالامكان أخذ تصميم جاهز من الكتب التركية. رسمت التصميم بالرصاص على ورق شفاف و ثم قلبت الورقة لوضع جهة الرصاص على الورقة النهائية و قمت برسم التصميم مرة أخرى و يعد ذلك تدريب مفيد. أنصح باستخدام ورقة نهائية بلون أغمق من الأبيض لأن لون الورد في التصاميم التقليدية يكون باللون الأبيض غالباً. 

Step 2: Painting the branches and leaves with Gold الخطوة الثانية: تلوين الأغصان و الأوراق بالذهب 

The first painting is always done with gold. You can prepare your own gold from gold leaf or just buy ready made gold. The gold is usually for the branches and the floral motifs. After it is applied, you need to use a burnisher for your gold to shine. 

دائماً في تلوين الزخارف التقليدية نبدأ بالذهب و أنا أستخدم ذهب حقيقي مصنوع من أوراق الذهب و يختلف الوزن من ١٨ إلى ٢٤ قيراط. هناك وصفات منزلية لصنع الذهب لكن بالإمكان شرائه جاهز من محلات التذهيب أو بعض المكتبات في تركيا. في العادة الذهب يُستخدم لتلوين الأغصان و الأوراق. بعد التلوين يجب تلميع الذهب باستخدام أداة تلميع مصنوعة بحربة من العاج

Illuminating a sun
Painting with shell gold

This is a quick video with Dilara on the illumination stage. هذا فيديو على السريع مع ديلارا لمرحلة التذهيب.  

Step 3: Paint the flowers in white gouache الخطوة الثالثة: تلوين الورد و الحدود بالقواش الأبيض

In Turkish traditional design, the flowers are usually painted in white and then shaded in any colour. When you are painting, pay attention to the form and the shape of the flower. It’s important to keep the correct shape you started with. I also did the main outlines with white for this design.

في التصميم التقليدي التركي يكون تلوين الورد بالأبيض لأن التظليل يكون بألوان متعددة. من المهم في هذه المرحلة أن تحافظي على شكل الوردة، في هذا التصميم قمت بعمل التحديد بالأبيض أيضاً. 

Step 4: Shading the flowers الخطوة الرابعة: تظليل الورد

Shading is usually done on the flowers only in the traditional methods, but my teacher, Dilara, likes shading on gold as well. To shade on gold, just use a little of watercolour on the tips, clean your brush and then move the colour slowly to cover the rest of the golden leaf. To shade the flowers, make three shades of the same colour by adding white paint to it. The lightest shade will be the first layer, after it dries paint the medium shade and after that dries paint the final shade of the dark colour. Use the original colour for the centre. 

في الطريقة التركية التقليدية التظليل يكون على الورد فقط و لكن الفنانة ديلارا تظلل على الذهب أيضاً. لتظليل الذهب يجب استخدام ألوان مائية على طرف الورقة المذهبة و من ثم يجب تنظيف الفرشاة ثم تحريك اللون من المركز و توزيعة على الورقة. لتظليل الوردة في الطريقة التقليدية يجب عمل ثلاثة ظِلال من اللون نفسه بإضافة اللون الأبيض للون الأصلي. 

Step 5: Outline the design in black ink الخطوة الخامسة: تحديد التصميم بالحبر الأسود 

After painting on the gold and the white and shading the flowers, outline your design with black ink and a very thin brush. For this design I used five zeros. The lines need to be very fine.

بعد الانتهاء من الذهب و القواش الأبيض و التظليل تأتي أصعب مرحلة و هي التحديد بالحبر الأسود و الفرشاة و لصغر حجم التصميم أستخدمت فرشاة مقاسها خمسة أصفار. و تتم هذي المرحلة بهدوء و تركيز لتحديد الذهب و الحدود البيضاء و الورد المظلل. 

Step 6: Paint the background الخطوة السادسة: تلوين الخلفية 

In most Turkish design, there are empty spaces behind the design and that should be painted to complete the traditional look. You can leave it empty if you like. It will still look charming. The two traditional backgrounds are painted in royal blue and ruby red.

بعد التحديد بالحبر الأسود تأتي المرحلة الأساسية الأخيرة وهي تلوين الخلفيات و بالامكان إستخدام عدة ألوان في هذا التصميم أستخدمت الأزق الملكي و الأحمر الياقوتي. بالامكان جعل الخلفية فارغة أيضاً لكن في  الطريقة التقليدية يتتم تلوين الخلفية. 

Islamic Turkish Illumination - Painting Process

Step 7: adorn with last touches of gold الخطوة السابعة: اللمسات النهائية بالذهب 

If there are few spaces in the background that you would like to fill then you can add few touches of golden dots. 

إن كان هناك فراغات في التصميم بالإمكان إضافة نقاط و لمسات بالذهب فوق الخلفية. 

Relevant Posts: